A sikeres és kiegyensúlyozott iskolás lét alapjai
Minden szülőnek érdemes tudni, hogy gyermeke sikeres jövőjét mi alapozhatja meg. A baba életének első egy éve nagymértékben befolyásolja a további életét, ekkor már elkezdhetjük megalapozni mindazt, amitől a még törékeny kis csomag erős felnőtté válhat. Egy éves korig, minden gyermeknek egy mozgásfejlődési soron kell végig mennie. Fontos, hogy ebből a sorból nem maradhatnak ki elemek, szép sorban egymás után kell végigmozogni a gyermeknek a forgást, kúszást, mászást, járást. Pont úgy, mintha házat építenénk: az alapra jön a fal, majd a tető.
Ha az édesanya a terhesség alatt sokat mozgott, figyelt az egészséges életmódra, természetes úton szült és a szülésnél különösebb komplikáció nem volt, akkor a gyermek nagyvalószínűséggel ösztönösen tudni fogja, hogy mi után mi jön a saját mozgásfejlődésében. Az idegrendszer fejlődése kapcsolatban áll a vesztibuláris rendszerrel, ami az egyensúlyközpont. Az egészséges kisbabának "üzen az idegrendszere", melynek következtében: szépen, erőteljesen emeli-tartja majd a fejét, 4 hónapos kor körül megfordul, 6 hónapos kora körül kúszik, 8 hónapos kora körül mászik, 10 hónapos kora körül kapaszkodással feláll, és 12 hónapos kora körül elindul. Természetesen lehetnek kisebb csúszások a hetek között. Ha ebből a mozgásfejlődési sorozatból egy, vagy két mozgás kimarad, vagy felcserélődik, vagy nem helyesen végzi az adott mozgást, akkor nagy valószínűséggel élete későbbi szakaszában ennek megtaláljuk majd a következményeit.
Ha egy gyermek nem kúszott, vagy nem mászott, akkor az iskolában nehezebben fog megtanulni olvasni, írni. A beszédfejlődést is nagymértékben befolyásolja, ha a mozgásfejlődés sor nem helyesen valósult meg. Az óvodás és iskolás gyermekek magatartási problémái mögött többek között ezek az okok is húzódnak. A mozgásszegény életmód sok mindenre ad választ. Hagyjuk, hogy a baba forogjon, kússzon és másszon minél hosszabb ideig. Csíki Mariann a Jógakaland jógatanára mindazon túl, hogy a gyerekekekel jógázik, mozgásfejlesztő terapeuta és pedagógus szemmel is vizsgálja őket, így első kézből látja a mai gyerekek nagyfokú hátrányát, hiányosságát. Sokszor derül ki, hogy a gyerekek nem tudnak óvodás korban sem kúszni, vagy nem tudják a gyakorlatokat emelt fejjel végezni, mert nem bírják emelni a fejüket. Ilyenkor a szülők visszajelzéséből kiderül, hogy a gyermek vagy nem kúszott, vagy nem mászott, vagy egyiket sem csinálta kiskorában. Ha minden édesanya tisztában lenne, azzal hogy mennyire fontos gyermekét baba korban végig segíteni a mozgásfejlődési soron, akkor közel sem lenne ennyi problémás gyermek, mint ma az óvodákban és az iskolákban. Mindenki boldogabb lenne, a gyermekek, a szülők és a pedagógusok is. Ezért (is) buzdítunk mindenkit a tudatos mozgásfejlesztésre, a szülőket otthon, a pedagógusokat az intézményekben. A mozgás lételemünk, nagy kincsünk. Ami viszont a legfontosabb, hogy a mozgás gyógyít, segíti az egész emberi élet fejlődését!
Ha magatokra ismertél, ajánlunk Nektek pár mozgástevékenységet, ezek segíthetnek a gyerkőcnek, ha nem kúszott, és/vagy nem mászott: úszás, biciklizés, gyermekjóga, néptánc, sok-sok mozgásos játék a szabadban, labdás sportok.